10 Nisan 2012 Salı

Replikas / Biz Burada Yok İken



Aya Bak Yıldıza Bak parçasını ilk defa dinlediğimde Peyote’deydim, aşağı yukarı herkes sarhoştu ve loş ışıklar yüzünden insanlar suratlarını çok iyi seçemiyordu. Hatırladığım tek şey, aşırı kalabalık ve parçanın başlamasıyla başlayan suskunluktu. Aradan birkaç sene geçti ve İstanbul ANAPOP ile tanıştı. Çoğu insanın hala ‘’Kalkın gidin evliler, buralar bekar yeridir’’ demesi içimi rahatlatıyor.

Derdiyoklar İkilisi düğün gösterisinden sonra ilk defa canlı olarak izlendi, Erol Büyükburç’un bardak kırmaktan daha önemli bir adam olduğu farkedildi, Kabus Kerim ‘gurbet acısı’ istikametiyle İstanbul’da daha sık dinlenmeye başlandı ve Kurtalan Ekspres bütün şölenin geri kalan teferruatını sahnede tamamladı. Özel bir geceydi. Anadolu Pop, otobüsle gidilen gece yolculuklarında verilen sessiz çorba molalarına benziyordu: Alçakgönüllü, kendi başına ve geri dönüşü korkutucu derecede eğlenceli...

Biz Burada Yok İken albümü kuşkusuz raflarda yerini alması gereken mühim ve eğlenceli bir albümdür. Henüz albümü dinlemeden ve sabırla ne zaman çıkacak? sorusunu sorarken bile, albümün aşağı yukarı nasıl olacağını biliyorduk. Başka deyişle, ne hayal kırıklığı ne de bir sürpriz bekledik, sadece Replikas’ın bir an önce albümü çıkarmasını bekledik. Son senelerde Anapop çatısı altında canlı performanslarını sürdüren Replikas’ın şu anda bu konuda bayrağı elinde tuttuğu aşikardır, icra edilen müzik ve Anadolu pop birbirini sevdi ve Replikas bunu başarıyla yeni kuşaklara tanıttı, en önemlisi budur.

Anadolu Pop müziğini seversiniz sevmezsiniz, mesele bu değil: Her dönemde ismini sağlam yerlere yazdıran Rock / Pop gruplarının kendilerinden önceki kuşakların yaptığı müziği alıp kendi yorumlamalarıyla çalıp çıkış elde eden sayısız örnek var. Erkin Koray, Barış Manço, Cem Karaca ve Timur Selçuk Orkestrası gibi toplulukların parçalarını bilen / bilmeyen bir kuşağa Replikas çatısı altında dinletebilmek, belki de bu albümün diğer albümlerden başka bir yere konulması için öncü gerekçedir. Şahsen ben de, bir sonraki albümlerini Biz Burada Yok İken’den daha çok merak ediyorum, çünkü yorumlamak / okumak başka bir şey, icra etmek bambaşka bir şey.

Gece Kadar Rahatsız Etmiyor ve Deli Halayı gibi parçaları bu albümde beklememek, Replikas’ın bir süreliğine Anapop çatısı altında devam edeceğini söylüyor gibidir. Bu bir akım değil, Türkiye’de sevilip takip edilen bir grubun 60’larda yer edinen Anadolu pop parçalarını ‘bugün’ çalmakla ilgilidir ve ötesinde söylenecek başka bir şey yoktur. Albümü alın, sesi sonuna kadar açın ve İstanbul’a gelen yabancı arkadaşlarınıza şöyle deyin: ‘’Burada böyle müzik yapılıyor, nasıl buldun?’’

1 yorum:

  1. Dostum, öncelikle yazında Replikas'ın yorumlamaktan ziyade kendi türkülerini yapagelmiş bir grup olduğunu es geçtiğini düşünüyorum. Bir daha ki albümde benzerlerinin olmayacağını düşündüğündüğün Gece Kadar Rahatsız Etmiyor şarkısı(eğer paragrafı doğru anladım ise) tam da >Replikas'ın gelenekten nasıl da özgün bir şekilde etkilenip faydalandığını gösteren bir şarkı (ana riff'e bak duyacaksın). Aslında Replikas'ın en az buralı diye düşünülen şarkılarına bir bakmalı, ve içlerinde nasıl direk bağlantılar olduğunu görmeli.
    Kısacası(benim gördüğüm kadarı ile) Replikas hiçbir zaman Anadolu müziğini karşısına alıp, şunları bir yorumlayalım demedi; en başından beri onlar da bu müziğe katılıp onlardan biri oldular: zaten böylece hem özgün hem de gelenekten olmayı başardılar. Yani biraz girift ve özel bir pozisyon Replikasınki bence...
    Sevgiler.

    YanıtlaSil